maanantai 14. heinäkuuta 2008

Härkää sarvista

Päivän liikuntasuoritus tuli tehtyä, kun pyöräilimme J:n kanssa ensin tyttären ja sitten anopin luo. Takaisin ajaessamme oli pientä sateen ripeksintää, mutta eipä se pahemmin tahtia haitannut. Haimme vielä ennen kotiintuloa matkakuvamme liikkeestä. Niitäpä olikin aikamoinen satsi (ehkä parisataa). No, niiden albumiin laitto jääköön jonnekin tulevaisuuteen.

Siis härkää sarvista eli tartuin jo neljättä vuotta työn alla olleeseen vanhemman isonsiskon synttärilahjapeiton tekemiseen. Olen vuosien varrella saanut ison joukon erilaisia valkoisia ja valkoista valkoisella -kuosisia kankaita peiton tulevalta omistajalta. Päätin jo aika alkuvaiheessa, että teen mahdollisimman yksinkertaisen peiton. Sellaisen saa aikaan 10 x 10 cm:n neliöistä. Niitä olen tässä vuosien varrella leikellyt ja ommellut yhteenkin (9 palan blokeiksi). Nyt minulla on näitä 9 palan blokkeja ommeltuna yhteensä 71. Peittoon niitä tarvitaan kaiken kaikkiaan 81. Koko peittoon tulee yhteensä 729 palaa + reunukset ja tausta. Tänä iltana leikkasin nuo puuttuvat 90 palaa, jotka siis ompelen 10 blokiksi.

Pienten osien ompeleminen on varsin simppeliä, mutta kun alan sommittelemaan peittoa kokonaisuudeksi ja peiton koko kasvaa ja kasvaa, on työn käsittely aika haastavaa. Hankalin vaihe on taustakankaan ja vanun liittäminen työhön.

Synttärijuhlia vietetään kuukauden kuluttua, joten onhan minulla tässä vielä aikaa ommella. Olen kuitenkin tämän päivän aikaansaannokseeni aika tyytyväinen: homma sentään starttasi!

Annan itselleni luvan tehdä muita käsitöitä vasta, kun olen saanut tämän peiton valmiiksi. Jonossahan erilaisia keskeneräisiä töitä on vaikka muille jakaa...

Saksi-Sadie

Ei kommentteja: