keskiviikko 9. heinäkuuta 2008

Viidentenä päivänä Berliinissä

Onneksi sadesää päättyi ja lauantaiaamuna aurinko jo pilkisti pilviverhon takaa. Saattoi siis taas valita ulkokohteen.

Päivä oli jo vierähtänyt aika pitkälle ennenkuin selvittiin pois Charlottenburgin linnasta. En ole ollut erityisemmin kiinnostunut vanhoista linnoista. Olen toki joitakin komeita linnoja nähnyt, kuten Versaillesin, jonka puistossa oli kiva ajella polkupyörällä. Tähän Charlottenburgin linnaan ihastuin kovasti. Se on niin kaunis! Linnan sisustus on huikea ja siellä on aivan hurja määrä erilaista esineistöä: paljon mm. kauniita kiinalaisia astioita ja maljakoita. Kaikki huoneet ovat erinäköisiä ja -värisiä. Upeaa sisustussuunnittelua.

Kävelimme linnan puutarhan/puiston ympäri. Ihana asia, että alueelle on vapaa pääsy. Ei siis linnan sisälle, mutta ulos. Teillä olikin monia paikallisia lenkkeilijöitä ja nurmilla lapsiperheitä piknikillä.

J oli plokannut matkaoppaasta kiinnostavalta vaikuttavan intialaisen ravintolan ja niinpä suuntasimme sinne. Paikka oli suhteellisen vaatimattoman näköinen, mutta ruoka ja palvelu oli ykkösluokkaista. Ravintola sijaitsi Prenzlauer berg -nimisellä alueella. Se oli tosi viihtyisän tuntuinen alue ja jos vielä joskus Berliiniin menemme, sieltä voisi hankkia asumuksen. Kävimme tekemässä välipalaostoksia paikallisesta Bio Marktista. Uskomatonta, että voi olla kaksikerroksinen ruokakauppa, jossa on vain luomutuotteita! Saisipa sellaiseen tännekin, niin minusta tulisi heti kanta-asiakas!

Illalla istuimme kirkossa. Emme kuitenkaan jumalanpalveluksessa, vaan Brandenburgisches Kammerorchesterin konsertissa. Orkesterin ohjelma oli hieno: Mendelssohnia, Piazzollaa, Rameauta ja Toru Takemitsua. Kaikista kappaleista tykkäsin, mutta erityisesti viimeisenä esitetty Piazzollan Five Tango Sensations oli ihastuttava. Kamariorkesteri täydentyi haitarin soittajalla, joka oli varsin ilmeikäs.

Kuudentena päivänä

Lähdimme aamulla reppuinemme hotellilta. Siinä olikin ihan kiitettävästi kannettavaa päiväksi, vaikka olimmekin minimoineet matkatavaramme. Yhtä sun toista pientä kuitenkin olimme päivien aikana myös ostaneet.

Siis Museuminselia eli museosaarta kohti. Onneksi museoissa on säilytyslokerot tai vaatesäilytys, joten suurimman osan päivästä tavaramme eivät kulkeneet matkassamme.

Ehdimme päivän aikana tutustua kahteen museoon: Pergamonmuseumiin ja Altesmuseumiin. Uskomattoman paljon kaikkea komeaa ja vanhaa! Jäin miettimään, että millä oikeudella nämä muinaismuistot ovat juuri Berliinissä!

Ruokapaikaksi löysimme vielä uuden japanilaisravintolan, joka oli sekä kaunis että tarjosi maittavan aterian.

Ja sitten lentokentälle ja kotiin!

Summa summarum

Aivan loistomatka, jonka aikana näimme ja koimme paljon. Ihan kaikkea en tähän ole kirjannut. Olisin vielä voinut ainakin käydä kirpputoreilla, antiikkikaupoissa (yhdessä kiinalaisessa käytiinkin) sekä kangas- ja paperitarvikekaupoissa. Tällä kertaa kankaat unohtuivat kokonaan - tai ostinhan mekon Lafayettesta ja J sai myös pari vaatetta alennusmyyntirekiltä.

Kävimme eilen läpi ottamamme viitisensataa kuvaa. Valitsimme niistä tulostettaviksi toistasataa tulevaa matka-albumia varten. Muuten en juuri saa valokuva-albumeita kyhättyä, mutta matkoista on kiva koota sellainen. Joskus kyllä on mennyt parikin vuotta ennenkuin matka-albumi on saanut tekstityksen. Siinä on ollut vähän pähkäilemistä, että mikäs paikka tämä nyt sitten olikaan. Voin nyt hyödyntää tätä blogitekstia B-albumitekstejä kirjoitellessani ;-)

Nyt ostamaan mansikoita pakkaseen, jonka J eilen sulatti ja pesi.

Saksi-Sadie

Säätäjä-Salla kirjoitti...

Moikka taas! Oho, sepä jatkuikin vielä! Vaikka kyllähän se pari päivää tuntuikin aika lyhyeltä ajalta reissuksi. Kovasti olette saaneet ohjelmaa mahdutetuksi aikatauluun ja tosi kivaa sellaista vielä. Meinasin juuri harmitella, että Jannea on välillä vaikea saada museoihin, mutta taidan olla nyt väärässä, sillä varmaan tuollaiset valokuvanäyttelyt saisivat hänetkin liikkeelle. Itse vaan oon laiska lähtemään. :P

Mullapas on tuo Piazzollan Five Tango Sensations CD:llä, sain joskus Soilalta. :) Täytyypä kyllä häpeäkseni sanoa, etten ole viime aikoina paljonkaan kuunnellut mitään musiikkia, enkä tuostakaan muista, miten se "menee". Pitää välittömästi kaivaa esiin!

Kummallinen systeemi sen kirjaston kanssa, vaikka no, onhan noita kortin vaativia Suomessakin. Erikoista, että toisen kerran oli muuttunut ääni kellossa niin totaalisesti. Ehkäpä olivat jääneet siellä harmittelemaan, että tuli tylysti kohdeltua.

Paitsi että lukija kiittää herkullisesta matkakertomuksesta, on varmasti sulle itselleskin mukavaa, kun nuo jutut täältä löytyvät, muutenkin kuin albumin kannalta. Mistä tuli mieleeni, että mulla on Turkin-matkan kuvat yhä laittamatta albumiin - reissussahan oltiin mumman, Hannun ja Katin kanssa muistaakseni vuonna 1990.

Muuten, äiti huomasi kommenttis tuolla blogissani - sut on tunnistettu! :D Kuulemma yhdisti heti nuoruuden lempinimeen.

Bluesea kirjoitti...

Heissun!
Kiva, että taas kommentoit! Ja odottelen vain systerin kirpsakkaa kommentointia ;-)

Mansikoidenhakumatkalla kävimme myös kirjastossa, josta hain varaamani Piazzollan Five Tangos... -CD:n.

Tuohon B:n valtionkirjastoon pääsee asiakkaaksi vain 16 vuotta täyttäneet ja tosiaankin sisälle pääsevät vain kortin haltijat. Ensimmäisen vierailun tiukkisportsarit ottivat työnsä tosissaan...

Säätäjä-Salla kirjoitti...

Kiva kommentoida! Ja etenkin lukea, aina hienoa huomata, että uutta lukemista tulee. Voi olla, että äitee hoitaa kommentoinnin vain suullisesti, ainakin mulle näin, siis tähän asti ;) Täytyykin muuten tänään muistaa onnitella äitiä synttäreiden johdosta, kunhan pojat heräävät. :)